Categories

Iris Verdaguer ens parla sobre pantalles i mòbils en el joves
/0 Comentaris/La primera xerrada del Cicle sobre Salut Mental que hem organitzat des de Bayés Escola amb l’escola l’Escorial de Vic i que ha tingut com a ponent la Iris Verdaguer (psicòloga infantil de Bayés) ha tingut una molt bona rebuda. Els principals inputs que se n’extreuen son:
-Ús del mòbil. Incidència.
En un 96% de llars hi ha dispositius mòbils.
L’oci dels nens i dels joves ha canviat molt i ha introduit els dispositius mòbils.
El 98,5% dels adolescents estan registrats a alguna xarxa social. No ser-hi també pot suposar un perill d’exclusió. Per això cal acompanyar-los, ajudar-los perquè en facin un bon ús.
Els adults també hem d’estar actualitzats amb el món digital ja que sinó no els podrem ajudar. Hem de saber de què ens estan parlant.
-Tipus de pantalles
Quan parlem de pantalles no solament parlem de les pantalles de mòbil, sinó també de tablets, televisió, consoles, etc…
-Aportacions i riscos
No es tracta d’evitar el seu ús sinó sinó d’aprofitar els seus avantatges que poden generar.
- Permeten accedir a una informació il·limitada
- Permeten accedir a noves vies de comunicació i de relació
- Permeten accedir a noves formes de diversió i d’oci
- Potencien relacions socials i de grup
- Faciliten la comunicació entre persones amb afinitats i interessos semblants
- Poden facilitar la comunicació entre els membres de la família
- Afavoreixen noves habilitats i noves formes de construcció del coneixement
També però cal ser conscients dels riscos interns que poden provocar:
- Facilitar dades confidencials de si mateixos o sobre els membres de la família
- Rebre correus amb continguts desagradables
- Ser víctima d’assetjament
- Rebre amenaces i insults
- Accedir a “cites a cegues”
I també ser conscients dels riscos externs:
- Ciberbulling, l’assetjament escolar dut a la pràctica a través d’internet.
- Sexting, l’acció de generar i enviar imatges o vídeos insinuants i fins i tot eròtics d’un mateix.
- Grooming, accions d’un adult interessat en obtenir informació i imatges de caràcter sexual
- Phising, amb dades bancàries personals
Les dades indiquen que un 25% té discussions a casa per l’ús de la tecnologia al menys un cop a la setmana.
Els hàbits i conductes de l’entorn familiar podrien estar condicionats clarament a les pràctiques i als usos dels dispositius electrònics per part de nens i adolescents.
-Dedicació, contingut i funcionalitat
De mitjana els adolescents juguen 7 hores setmanals, però hi ha un 4,4% que juga més de 30 hores a la setmana.
Què seria un ús excessiu?
- Quan això ens repercuteix negativament (quan perdo la noció del temps)
- Síndrome d’abstinència (quan estic irritat quan no puc connectar-me)
- Es dona tolerància a que cada vegada necessito més temps per estar-hi connectat
- Repercussions negatives en la vida de la persona
És important posar-hi tots els filtres possibles. És difícil controlar la publicitat i, per això, cal conscienciar als nens/es dels continguts que els hi poden aparèixer.
Hi ha jocs individuals, jocs col·lectius… és important saber quin ús en fem d’aquests jocs.
8 de cada 10 adolescents utilitzen videojocs com a principal canal d’oci i entreteniment i més d’un 50% juga a jocs no aptes per la seva edat.
4 de cada 10 adolescents estan connectats per no sentir-se sols.
-Impacte en les relacions socials i salut mental
Els estudis donen com a recomanació:
- Menys de 6 anys intentar fer un ús molt restringit. Màxim 30 minuts al dia i sempre amb un adult.
- De 6 a 12 anys – 1 hora al dia compartida i supervisada per adults
- Majors de 12 anys – Procés de negociació sobre el seu ús i amb increment progressiu en funció del compliment dels acords
Quan parlem d’una addicció?
Quan tot gira a si em puc connectar o no a les pantalles. Una hiperdemanda d’estar amb el mòbil.
LECTURA: L’estudi “L’impacte de les noves tecnologies en la salut mental” del Departament de Salut
-Guia de bones pràctiques
Totes les accions han de ser un intercanvi, un pacte de mutu acord entre el jove i l’adult. No ha de tractar-se d’una imposició. Tot i així, algunes recomanacions:
- Bloqueig de trucades. Evita que números no guardats truquin al menor.
- Gestió del temps. Limita l’ús que els menors fan dels dispositius. Pot bloquejar la pantalla a l’hora de dormir, durant els menjars, hores de classe, etc.
- Registre d’activitat. Mantenen un registre de les aplicacions que utilitza, webs visitades, etc.
- Botó d’emergències. Algunes aplicacions ofereixen botó d’emergències per si apareixen problemes.
- Geolocalització. Cal la seva autorització per no vulnerar els seus drets
Es començar a parlar del concepte de la Dieta digital. Què significa?
- Dormir amb el mòbil apagat i fora de l’habitació
- No utilitzar-lo al despertar-nos
- No utilitzar el mòbil al conduir
- No estar pendents del mòbil quan estem amb gent
- No estudiar amb ell
- No publicar tot el que fem
- Que no ens afecti el que ens diuen després de publicar un post
Podeu veure la conferència sencera al nostre canal de YouTube